Jij weet heel goed waar je heen wilt met je bedrijf, je hebt daar een sterke visie over en misschien heb je daar zelfs wel beelden bij. Een vision board wellicht? Grootse dingen voor jezelf zien in de toekomst is een belangrijke drijfveer in het ondernemen en is zeker niet vanzelfsprekend. De meeste mensen zijn zo gewend zichzelf klein te houden en vooral niet te streven naar ‘er bovenuit steken’, dat het moed vergt om dat wél te doen en wél groots te durven dromen. Naast dat het als een goede motivatie werkt heeft het groots durven dromen ook een hele grote invloed op hoe jij jezelf visueel positioneert in de markt.
Wanneer je bezig bent met jezelf herpositioneren, omdat je een nieuwe fase met je bedrijf in gaat stappen is het belangrijk om jezelf ook visueel te herpositioneren. Die nieuwe fase in je bedrijf kan er op verschillende manieren uitzien; het kan zijn dat je een hoger segment klant aan wilt spreken en daardoor een andere uitstraling nodig hebt, het kan zijn dat je een nieuwe markt betreed, ook kan je bedrijf een upgrade nodig hebben omdat je uit je jasje bent gegroeid. Allemaal mogelijke situaties waardoor je visuele identiteit aan verandering toe is. Maar wat heeft het groots durven dromen hier nou mee te maken?
Een sterke visie zie je terug in beeld
Groots durven dromen staat gelijk aan het hebben van een sterke visie voor jezelf en je bedrijf. Voor het gemak ga ik er vanuit dat jij geen onrealistische verwachtingen schept, maar wel degelijk weet dat je jezelf te stretchen hebt en uit te dagen naar iets wat nog onbereikbaar lijkt. Wanneer ik werk met mijn klanten aan een nieuwe visuele identiteit is het verweven van die sterke visie één van de belangrijkste onderdelen om te verweven in de beelden. Daar zit namelijk je groei. En wow, die groei kan snel gaan van wat ik heb gezien bij mijn klanten.
Bedenk eens voor jezelf; wat gebeurt er met mijn positionering wanneer ik mijn visie voor mijn bedrijf en voor mezelf verweef in mijn visuele identiteit?
Het mes snijdt aan twee kanten
Je visie verweven in je visuele marketing werkt twee kanten op. Aan de ene kant positioneer jij jezelf heel stevig in de markt. Aan de andere kant ga jij in je grote droom staan en belichaam je jouw visie als het ware, waardoor je een enorme groei gaat ervaren. Daarom is het zo belangrijk om je visie te vertalen naar beeld.
‘There is no growth without change.’