Veel volgers, weinig klanten? Zo maak jij jouw branding effectiever
By Lenka de Hoogh
07/04/2023
Is jouw branding effectief genoeg?

Branding is cruciaal voor een ondernemer, omdat jij jezelf daarmee positioneert en differentieert van je conculega’s. Branding gaat verder dan het kiezen van de juiste kleuren en een logo. Het gaat over het kiezen van een lijn hoe jij jezelf neerzet, zodat er continuïteit ontstaat. Wanneer je zoekende bent in hoe jij jezelf authentiek, maar wel strategisch sterk neer kan zetten, dan is deze blog zeker voor jou.

Welk deel wil je uitvergroten?

Branding gaat niet over, alles van jezelf of al je gelaagdheid van wie jij bent, laten zien. Je kan het veel meer zien als het onderscheid tussen de verpakking en de inhoud. De inhoud is o.a. je aanbod en de verpakking, waar je klanten mee wilt trekken, is je branding.  Wanneer je te veel van de inhoud op de verpakking wilt zetten, dan haakt je publiek niet aan. Dan kan je nog zoveel toffe content maken als je wilt, een goed bereik hebben met je socials etc., maar zal je publiek niet veranderen in klanten. En dat heeft meestal te maken met te veel willen laten zien en geen duidelijke lijn voor jezelf hebben uitgestippeld. Dus is de vraag, welk deel van jezelf ga je branden?

Precies op dit gebied is het vaak dat we een blinde vlek hebben. Wanneer je het lastig vindt om te bepalen welke eigenschap of welke karaktereigenschap jouw het meest omvat, dan is het aan te raden om dat in je omgeving na te vragen. Vraag ze om jou in max. twee woorden te omschrijven. Wat je van je omgeving terug krijgt is de manier waarop jij overkomt en dat is het soort continuïteit waar je naar op zoek bent wanneer je jouw branding effectiever wilt maken. Bij een ‘bubly’ persoonlijkheid past een kleurrijk en speelse branding terwijl bij een rustige en warme persoonlijkheid een meer ‘natural vibe’ past. En hoe simpel dat ook klinkt, dit is wat het verschil voor je gaat maken.

Ik zocht zelf ook lang naar de balans

De nuance zit hem er natuurlijk in dat je veel meer dan één karaktereigenschap hebt, maar wat  ik heb geleerd op dit gebeid is dat ik daar strategischer naar mag kijken. Dat betekent niet dat je branding meteen niet meer authentiek is, het gaat nog steeds heel erg over jou, maar dan meer ingezoomd. Als je als lijn voor je branding een kernwaarde of karaktereigenschap o.i.d. neerzet en daar met strategie naar gaat kijken gaat je dat heel veel opleveren. Zo wordt content maken een stuk makkelijker en je trekt klanten aan die resoneren met jouw energie. Wees selectief en streef naar continuïteit. Een paar tips op een rijtje hoe jij jouw branding effectiever maakt:

  • Definieer je brand: welke lijn zet je uit en hoe ga je dat doorvoeren in je hele onderneming?
  • Houd het dicht bij jezelf: het is misschien verleidelijk om jezelf anders neer te zetten dan je bent, maar authenticiteit voel je in alles. Check met je omgeving of jij jezelf hetzelfde ziet als zij.
  • Selectief en consistent zijn: met het uitzetten van een lijn wordt het automatisch veel makkelijker om consistent te werken. Om selectief te zijn vraag ik mezelf vaak de vraag ‘is dit relevant voor mijn klanten?’.
  • Bouw je brand: wanneer bovenstaande onderdelen duidelijk op papier staan kan er een visueel concept worden gebouwd waarmee jij je brand ook daadwerkelijk uit kan gaan dragen. Ik raad een samenwerking met een brand designer aan, omdat zij gespecialiseerd zijn in het vertalen van jouw woorden naar visuals.

Je foto’s zetten de vibe neer

Het is voor mij als fotograaf heel fijn werken wanneer ik vanuit een sterke branding beeld voor je kan maken. Wanneer we expressie kunnen geven aan je brand in je foto’s zet je meteen de juiste ‘vibe’ neer. Het visuele stuk is z’n groot onderdeel van de beleving van je branding. Je zal een verschuiving gaan ervaren in je publiek, van volgers zonder veel engagement naar mensen die oprecht geïnteresseerd zijn en klant worden.

Ben jij je brand aan het bouwen of aan het rebranden en ben je toe aan beeld waardoor je branding nóg sterker komt te staan? Vraag hier een vrijblijvende kennismaking aan.

Liefs, Lenka

Vind je dit leuk? Deel deze blog!

Dit vind je misschien ook leuk: