
Je zit in een strategiegesprek met een klant die ZO goed bij je past. Het gesprek is diepgaand en vol nieuwe inzichten. Je praat over de toekomst, over de ambities die je hebt, en over de impact die je wil maken. Maar ergens, diep van binnen, weet je dat er iets niet helemaal klopt…
Er komt een moment waarop je je realiseert dat de persoon tegenover je niet alleen met je praat, maar ook naar je kijkt. Je voelt dat het beeld dat je naar buiten brengt op je website en social media, niet meer overeenkomt met de krachtige boodschap die je zojuist hebt gedeeld. Je hebt zo hard gewerkt om je strategie naar een nieuw niveau te tillen, maar je visuele identiteit blijft hangen in de 1.0 versie die je jaren geleden hebt opgezet.
Hoe kan je vol vertrouwen praten over groei, autoriteit en visie, als je beeld niet weerspiegelt waar je nu bent? Dit is een probleem dat ik vaak tegenkom bij ambitieuze ondernemers zoals jij, die zich al lange tijd hebben bewezen in hun vakgebied, maar zich nog steeds verbonden voelen met een visuele uitstraling die niet meer past bij hun huidige niveau.
Ik merk het vaak in mijn gesprekken met ondernemers die echt serieus aan de slag willen met hun visuele uitstraling. Ze zijn al jaren bezig, hun product of dienst is ontzettend sterk, maar wanneer ze naar hun visuele merkidentiteit kijken, zien ze iets dat ze een tijdje geleden hebben ‘gecreëerd’, maar nu niet meer hun ware essentie uitstraalt. En dat frustreert. Het wringt. Want hoe kun je als ondernemer je gewenste autoriteit uitstralen, als je visuele uitstraling niet aansluit bij wat je werkelijk te bieden hebt?
Ik ken dat gevoel van ongemak. Het is alsof je je in een te klein jasje probeert te wringen. Je hebt dat jasje misschien ooit met trots gedragen, maar nu past het niet meer. En hoe hard je ook probeert het recht te trekken, de boodschap die je naar buiten brengt klopt niet met wat je te bieden hebt.
De oplossing is eenvoudig, maar tegelijkertijd complex: het is tijd voor een visuele herpositionering. Dat betekent een complete herinterpretatie van hoe je jezelf wilt laten zien. Hoe je jouw visie en waarden in beeld brengt op een manier die jouw autoriteit versterkt en de juiste klanten aantrekt.
Je merkt het misschien niet meteen, maar je visuele identiteit heeft een enorme invloed op hoe anderen jou zien. Mensen voelen aan wanneer iets niet klopt, zelfs als ze het niet bewust onder woorden kunnen brengen. Ze gaan je al snel afmeten aan wat je uitstraalt. Dus, als je nu merkt dat je visuele identiteit niet meer matcht met waar je naartoe gaat, is dat het moment om actie te ondernemen. De juiste beelden zullen niet alleen je autoriteit versterken, maar ook je gevoel van zelfvertrouwen en trots terugbrengen.
Je kunt je onderneming naar het volgende niveau tillen, maar het begint bij het juiste beeld. Want alleen als je visueel laat zien wie je nu bent, zul je ook de klanten aantrekken die bij jouw nieuwe visie passen.
Liefs, Lenka
Vond je dit waardevol? Deel deze blog!