Dé personal branding trends in 2022
24/01/2022
Lenka de Hoogh Inspiratie

Waar mag je in 2022 als ondernemer nog meer op gaan focussen en waar wordt de vraag alleen maar groter naar?

Ik heb research gedaan naar de trendwatchers en wat zij zeggen over de trends van 2022 als het gaat over design, branding, marketing en fotografie. Er is een duidelijke lijn te zien in de trends en die kan jij toepassen op je personal brand.

Betekenisvolle overdracht

Ik verwacht niet dat jij je schuldig maakt aan loze teksten op je website of social media met daarbij een nietszeggende foto. Jij begrijpt ook wel dat een pakkende tekst en een knallende foto het goed doen en zorgen voor zichtbaarheid etc.

Wat alleen steeds belangrijker gaat worden is dat het beeld en de tekst elkaar volledig ondersteunen. Op die manier zorg je er namelijk voor dat de inhoud van jou boodschap goed overkomt. Een mooi plaatje op zichzelf gaat niet veel uithalen en een sterke tekst op zichzelf staand ook niet. Om je verhaal kracht bij te zetten moet je gaan kijken naar het geheel en zorgen voor een betekenisvolle overdracht in het geweld van alle ander content.

Naturel en minimalisme

Ik hoor je denken ‘what else is new?’, maar ik heb het hier niet over de ‘beige trend’. Ik heb het zelf helemaal niet over kleur, maar over jou.

De vraag naar authenticiteit, puurheid en transparantie wordt steeds groter. Op instagram zie je steeds vaker de #realinstagram voorbij komen om aan te geven dat het allemaal wat echter mag en niet alles met een glazuurlaag besprenkeld hoeft te worden, want zo is het leven nou eenmaal niet.

Nu pleit ik altijd voor een authentiek personal brand, want ik geloof dat je op die manier een klantmagneet kan worden. Maar het is dus belangrijk dat je echt werk gaat maken van het persoonlijke deel. Het deel waarvan jij misschien denkt ‘dit is toch helemaal niet interessant om te vertellen of te laten zien’, kan maar net hetgeen zijn waarop iemand ‘aangaat’ en klant van jou wordt.

De andere kant is weer dat je natuurlijk niet álles hoeft te gaan delen. Het gaat erom dat mensen met jou kunnen connecten en dat gaat via alledaagse dingen.

Je purpose is er niet voor de sier

Jij bent gaan ondernemen omdat je het gevoel hebt iets te kunnen betekenen voor mensen en de manier waarop je dat doet en de keuzes die je maakt komen allemaal uit jouw purpose. Maar laat jij mensen duidelijk weten waarom jij doet wat je doet?

Er komt dagelijks een shitload aan informatie voorbij in onze online wereld en opvallen in die brei is niet makkelijk. Nu is het dus de kunst om je niet in schreeuwerig gedoe te gaan begeven, maar om meer naar de kern te gaan. Dat is waar je mensen mee raakt en het scrollen weet te stoppen.

Doortastendheid en een krachtige toon mogen meer naar voren komen in je content. Mensen willen weten waarom jij doet wat je doet en waar je voor staat. Wees vooral niet bang om je eigen waarheid te vertellen, je purpose is er niet voor de sier.

Connecten

Dit is een trend die in 2021 al flink heeft doorgezet, uiteraard door het minder face-to-face kunnen connecten. Het verbinden met elkaar in community’s en oprechte connecties met elkaar aangaan is al heel erg waardevol en juist daarom zal dit alleen nog maar meer worden.

Social media is bedoeld om sociaal te zijn en dus interactie te hebben met elkaar, maar dit is door influencers een beetje verschoven naar produceren en consumeren zonder de connectie.

Dit gaat weer helemaal terug naar hoe het bedoeld is en dit is dus waar jij een actieve rol in mag gaan nemen.

Liefs, Lenka

Vind je dit leuk? Deel deze blog!

Dit vind je misschien ook leuk: